tisdag 15 februari 2011

Vackert från Mari Simmulson & Upsala Ekeby! Ovanlig?

Här om dagen när jag var på jobbet, så passade min mor & fru Ljunggren på att smita iväg på antikmässa.
Antikmässa låter kanske avskräckande i många öron & jag själv ser massa möbler & speglar i rokoko stil framför mig. Men ack så fel! Mässan borde benämnas 50- 60-tals mässa eller retromässa.
Borden var fyllda med härliga retroprylar, och jag är lite avundsjuk på min fru då jag inte kunde strosa med & kolla.

I och med att det var mässa rådde det inga loppis tendenser i priserna, så rent ekonomiska fynd kan man utesluta.
Men blev det några fynd?

Denna underbara vas av Mari Simmulson föll fru Ljunggren pladask för & jag förstår varför!
Vaserna ingår i en serie av Mari Simmulson & den formgavs för Turits & Co, antagligen någon gång på 60-talet. Detta är den större av de två vaser som ingår i serien och ni kan läsa mer om dem hos upsalaekeby.
Vasen är i ett perfekt skick & jag går igång lite extra på orginalprislappen från EPA som sitter i botten. Den visar att någon under 60-talet investerat 20:- i denna fantastiska pjäs. & plus i kanten för Upsala Ekeby etiketten som finns kvar. Med inflationen från 60-talet fram till nu kom vi fram till att vi själva betalade ungefär samma summa som köparen ursprungligen gjorde, kul! Är ni nyfikna så kan ni se mer här av just Mari Simmulson.

Själv gillar jag mönstret & den babyblå pastelliga färgen i mönstret mot den bruna keramiken.
Den är rund ner till & blir trekantig i formen upp till.





Ha en trevlig dag!
Önskar Retroprylar

4 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...