fredag 19 november 2010

Härligt auktionsfynd av Mari Simmulson

För någon månad sedan satt vi på en lång utdragen auktion som innehöll vissa guldkorn som vi sneglat på under förhandsvisningen. Tänk hur mycket man kan få för pengarna, så mycket form, så mycket design och funktion. Vi ropade bland annat hem ett härligt bord till vardagsrummet som är ett fantastiskt exempel på hur form och funktion drevs till perfektion under 50- 60-talet, bordet kommer dyka upp i ett senare inlägg.
När den här skålen dök upp sa min fru: DEN SKA JAG HA! En budgivningskamp senare stod den här hemma på vårt nya bord. Vi konstaterade under skratt att skålen blev dyrare än det fantastiska bordet.
Inte förän långt efter kom vi under fund med att skålen är gjord av Mari Simmulson och serien heter Mars.
Den är en av våra absoluta favoriter och står alltid framme. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta fler varianter ur Mars.

Läs mer om Mari Simulsson på: http://www.porslinet.nu/Formgivare/Mari%20Simmulson.htm

5 kommentarer:

  1. Man ser delar ur denna serie på mässor ibland, så det skall inte vara omöjligt att komplettera.

    SvaraRadera
  2. Nyfiken som jag är måste jag ju fråga vilka mässor alla retro intresserade går på?

    SvaraRadera
  3. Jag går på alla jag kan och hinner och har råd med. Tre utemässor med fyndchans är i Stockaryd, Markaryd och Degeberga. De två sista är störst (ca två kilometer med bord).

    SvaraRadera
  4. Jättefin!

    Har flera delar ifrån Mars serien, som jag visat på bloggen. Har bl a ett inlägg från just Degeberga marknad (som Form55 tipsade om) där jag hittade bl a golvvasen i serien! Sök på/sortera på Mari S på min blogg så hittar ni dem.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...