lördag 4 december 2010

Läckra julkulor som troligen varit med om mycket

De här gamla fina julkulorna ropade jag hem på Tradera förra året.
Många av dem är i glas och många av dem ser ut att vara målade för hand.
De har en härlig känsla och ganska mycket patina, så det är svårt att låta bli och fundera över hur många jular de vart med och firat. Tänk alla paket, tomtar, lyckliga barn och inte minst granar de sett och dessutom hängt i under sitt liv. Fler retroprylar med julanknytningar hittar du här.
En sak är i alla fall klart. De ska upp i granen nästa vecka och fira en jul till!
Har ni fixat era granar än, och hur ser dem i så fall ut?

3 kommentarer:

  1. Bland mina julgransprydnader finns liknande pumlor/julgranskulor. De har hängt med sedan 1940-talet och kommer från föräldrahemmet. De vårdas ömt.

    (Här uppe i norr envisas vi med att säga pumlor. Då vet genast alla norrbottningar vad man talar om. Det är ett sådant bra ord som borde in i SAOL.)

    SvaraRadera
  2. Pumlor har jag faktiskt hört förut då jag har en vän som kommer från norr. Och jag måste hålla med dig, helt fantastiskt ord som borde finnas i SAOL

    SvaraRadera
  3. Underbara pumlor! :)
    Jag delar hem med två katter som är mer vilda än tama så det blir ingen julgran här. Däremot har jag några favoritkulor som jag brukar hänga upp i gardinstängerna för att pynta fönstren, på behörigt avstånd från klåfingriga kissekatter. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...