torsdag 18 november 2010

Loppisfynd som leder oss till Finn Juhl och Grete Jalk.

Det är höst och riktigt ruskväder ute, vi är på väg till en loppis där vi tidigare hittat lite små skatter. Vi är där redan när de öppnar. Efter bara ett par minuter sätter vi oss i två fåtöljer som jag inte kan bestämma mig för om jag älskar eller avskyr. När man sätter sig i dem är det som dess kvalitet och robusta känsla strömmar genom hela kroppen, jag tänker: de här är inte en vanlig fåtölj. Innan jag och min fru rusat fram till dem har åtskilliga personer vänt ut och in på dem utan att hitta vare sig stämplar eller plaketter. När jag flyttar på sitt dynan ser vi den! En fin liten plakett som bara sitter där och väntar på att någon ska upptäcka den.
Vi läser: FF följt av ett serienummer. Vi tar dem! Tänker och säger vi samtidigt. Tänker sen inte så mycket mer på detta utan åker till jobbet. När vi sedan börjar forska lite kommer vi fram till den fantastiska slutsatsen att vi sitter på en fåtölj av Finn Juhl & och dessutom en andra fåtölj av Grete Jalk. Båda är i ett fantastiskt skick, och dessutom inte renoverade och med orginal klädsel. Vilket fynd och vilken lyckad dag.
Och ju mer vi sitter i dem och ju mer vi tittar på dem desto mer käns det att båda fåtöljerna hittat hem och in i vårt hem som börjar andas 50-60-tal. Bilder på fåtöljerna eller "easy chairs" som de ofta kallas kommer snart.

Vi hade mycket hjälp av: http://www.retroforum.se/ när vi letade fakta och ta en resa i Finn Juhls egna hem i detta filmklipp från Antikdeckarna  Tv4

Faktabanken:%20Danska%20designern%20Finn%20Juhl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...