tisdag 23 november 2010

Hur blev jag insnöad på retroprylar?

För min del tror jag det hela började med en begynnande renovering av min gamla lägenhet som var en 1,5:a på 40 kvadrat.

Lägenheten ligger i ett område byggt på 40-talet med s.k rappade hus och all retro känsla kvar i byggnader, trappuppgångar och omgivning. Köket hade jag inte mage att kasta ut då det var helt orginal, lite kakel , färg tidstypiska handtag och tapeter i rätt stuk och köket var som nygammalt. Utan att jag egentligen tänke på det började små tidstypiska detaljer att hitta in i köket, och retrokänslan växte i både mig och köket.

Jag hittade gamla orginalkrokar som suttit i köket men under åren blivit förpassade till förådet i källaren. Dessa smög sig obemärkt in i köket där jag tror de suttit från början.

När jag sedan hittade en gammal skylt i en garderob där det stod: luta ej kroppen över räcket, som var en skylt som från början suttit vid dörren till den franska balkonen var det kört. Den åkte upp samma dag på sin ursprungliga plats.

Jag och min fru har tillsammans blivit mer och mer intresserade av retroprylar även om jag kanske är den något mer fanatiske av oss, trots att det var hon som drog ner mig i loppisträsket. Vi bor i ett rad hus byggt på 50-talet och ibland undrar jag om vi försöker återställa det till ursprungsskick :-). Men ibland händer det faktiskt att vi blandar de ljuva retroprylarna med modernt då dessa passar så otroligt bra tillsammans.

När man frågar någon varför de trivs så bra i sitt hem och vad de gillar mest med sitt hem svarar troligen många: läget, ljuset den öppna planlösningen m.m. Frågar man oss är det själen i huset, känslan och det vi gillar allra mest är trappan och dess räcke till övervåningen. Ska försöka förklara med en bild vid något tillfälle :-)

2 kommentarer:

  1. Ja precis så började det för mig också. Skulle renovera min etta, beaökte av en slump Formens Hus i Hällefors, könde att "så här måsta jag få bo" och sedan retrofierade jag lyan steg för steg. Och ja, precis som du beskriver varför ni trivs i ert hem skulle jag också beskriva det.

    SvaraRadera
  2. Hittade till dig via porslinsbloggen, härlig blogg!
    Vårt intresse föddes i en endaste liten kruka som jag fick i arv. Sen eskalerade det och nu sitter man fast i något slags retroträsk. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...